top of page

Onze werkwijze

Ontwikkelingsprogramma

Als enige in Nijmegen werken wij met het programma Kaleidoscoop. Actief leren is de kern van Kaleidoscoop: kinderen leren door actief betrokken te zijn bij mensen, materialen, gebeurtenissen en ideeën. Pedagogisch medewerkers ondersteunen het actief leren. Zij bieden kinderen een uitdagende leeromgeving, helpen hen hun spel uit te breiden, praten met de kinderen over wat ze aan het doen zijn en helpen hen om problemen zelf op te lossen.

 

Kaleidoscoop werkt met een vast dagschema. De leidsters werken met een vast dagschema dat het actief leren van de kinderen ondersteunt. Door de vaste volgorde van activiteiten weten de kinderen wat er gaat gebeuren. Ze hebben grip op wat er komen gaat en voelen zich vrij om keuzes te maken en aan de slag te gaan. Zelf kunnen kiezen is belangrijk bij Kaleidoscoop. Kinderen doen het liefst wat ze zelf hebben uitgekozen. 

 

Meer weten over Kaleidoscoop? Vraag het ons!

Leerprogramma

Voorbeeld van het programma: interactief voorlezen

Een van onze dagelijkse activiteiten is interactief voorlezen. Naast dat voorlezen heel erg leuk is, is het ook een goede manier om de taalontwikkeling van de kinderen te stimuleren.

 

Bij interactief voorlezen gaan we met de kinderen in gesprek over het boek.

Doordat kinderen mogen reageren op het boek, ontwikkelen ze hun (mondelinge) taalvaardigheden.

 

Kinderen herkennen situaties uit hun eigen leven en mogen daarover aan elkaar vertellen. Om het voorlezen nog spannender te maken, is het leuk om materiaal erbij te gebruiken wat in het boek voorkomt. Zo komt het boek nog meer tot leven!

 

Interactief voorlezen is dus meer dan alleen vragen stellen en antwoorden geven. Het is een luister- en denkactiviteit waaraan iedereen actief mee wil doen en de leesbeleving zal vergroten.

​

Themaweken en activiteiten
Themaweken en activiteiten

Elke 2 maanden is er een nieuw thema dat centraal staat. Dit thema komt terug in de activiteiten die we met de kinderen doen. Bij elk nieuw thema krijgen ouders een informatieboekje en spelletjes die ze thuis met de kinderen kunnen doen, zodat er ook thuis aansluiting is.

​

Thema's die aan bod zijn geweest: fit & gezond, familie, feest, water, verkeer, kleuren & vormen, wonen en nog veel meer!

​

Naast de activiteiten die zijn gekoppeld aan de thema's gaan we met de peuters en dreumesen iedere maand nieuwe boeken halen in de bibliotheek in de buurt. Ook gymmen we elke week met de peuters in de gymzaal van basisschool De Klumpert.

​

Ook maken we regelmatig uitstapjes met de kinderen in de wijk. Verse broodjes halen bij de bakker, vis bij de visboer en fruit op de markt. 

​

Oudergesprekken en mentorschap

Wij houden ouders graag op de hoogte over hoe het met hun kind(eren) gaat op het kinderdagverblijf. Bij een oudergesprek bespreken we onder andere: hoe voelt je kind zich bij ons? waar speelt je kind mee en met wie? welke ontwikkelingen maakt jouw kind door en op welke wijze gaan wij er op het kinderdagverblijf mee om? Naast het oudergesprek zijn er ook jaarlijkse vervolggesprekken.

 

Alle kinderen hebben een eigen mentor. Deze mentor werkt op de groep waar het kind is geplaatst en volgt de ontwikkeling van het kind, voert de oudergesprekken en is tevens het eerste aanspreekpunt voor de ouders bij vragen over de ontwikkeling of het welbevinden van het kind.

 

KIJK! registraties is een methode waarmee wij de bevindingen registreren. Deze kun je verwachten:

Baby en dreumesen   : met 1 jaar en 2 jaar

Peutergroep                 : 2,5 jaar, 3 jaar en tussen 3 jaar en 9 maanden

​

bottom of page